18.2.09

Jee Kast

Jee Kast (Hasselt 1977) is een Belg die met zijn poëzie regelmatig in Nederland verschijnt. Hij won afgelopen jaar verschillende poetry slams en staat ook regelmatig onder begeleiding van muziek op het podium in Belgie en Nederland. Hij heeft een nieuwe bundel (Ik hoor) stemmen (Produktielabel zonder winstobject Panem & Circenses vzw).

Het verwijst naar de optredens van Jee. Hij is een woordkunstenaar die via zijn optredens een divers publiek laat genieten van teksten die op de grens van gesproken woord en poezie balanceren. Hij weet je trefzeker mee te slepen in zijn woorden met duidelijk ritmische invloeden en bijzondere poëtische gevoeligheid. Ook slaagt Jee er in om een rake typering van de werkelijkheid neer te zetten. Zo zou je hem een trapezewerker kunnen noemen. Nèt niet vallen. Telkens op tijd alles herstellen.

Bear with me

Er leeft een beer in mijn buik
die net als de vlinders op de honing afkomt
die naar je klauwen wil
en welpen afschrikt

wanneer mijn hart een grot is
akelig alleen
verhuist de grot weer naar de winter
en wordt gevuld met beer
trage logge passen, als jij in de buurt bent
waar hij even verblijft
snuivend op de achterpoten

wanneer het lente wordt
mijn gewicht balanceert
schuurt mijn vacht tegen bomen
pom-pom-pomt tussen veldjes bosbessen
het neusje van de zalm

mijn hoofd schudt alle richtingen uit
zodat slechts beren kunnen
graaien mijn handen gretig honing
slaat lust vissen uit het water
zou ik heftig reageren
moest ik je ont-beren.

Jee Kast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten